Vo všeobecnosti sa často spomína, ako nové technológie vytláčajú tradičné služby a ich poskytovatelia pomaly prichádzajú o pracovné príležitosti. Realita je však celkom odlišná.
Namiesto úplného nahradenia prinášajú inovácie, ktoré často nútia zavedených poskytovateľov prispôsobiť sa. Príkladom môže byť príchod Airbnb na trh s ubytovaním. Namiesto zániku hotelov sme sa dočkali ich modernizácie s dôrazom na personalizované služby či sofistikovaný rezervačný systém. Ako je to v iných oblastiach?
Gastronomické zážitky doma aj vonku
Donáškové aplikácie zmenili gastro scénu, no tradičné reštaurácie kvôli nim nezanikli. Naopak, tie najúspešnejšie implementovali technológie do vlastného fungovania. Digitálne menu s QR kódmi, online rezervačné systémy ako Calendiari či interaktívne stoly umožňujúce objednávanie sú čoraz rozšírenejšie. Reštaurácie následne vďaka technológiám využívajú analýzu dát na optimalizáciu menu a prispôsobovanie ponuky. Výsledkom je efektívnejšia prevádzka a príjemnejší zážitok pre hostí.

Bude zdravotníctvo najmä na diaľku?
Kým na Slovensku je ešte „v plienkach“, najmä v západnej Európe je celkom rozšírená. Telemedicína neviedla k zániku tradičných ambulancií, ale k ich modernizácii. Elektronické zdravotné záznamy zjednodušili zdieľanie informácií medzi špecialistami a rezervačné systéme eliminujú zdĺhavé čakanie. Mnohé ambulancie dnes ponúkajú hybridný model – bežné konzultácie vyriešia cez videohovory a až pri potrebe fyzického vyšetrenia nasleduje návšteva ordinácie.
Knižnice ako moderné informačné centrá
Príchod e-kníh predpovedal koniec knižníc, no tie sa transformovali na multifunkčné vzdelávacie priestory. Online katalógy umožňujú vyhľadávať a rezervovať knihy priamo z domova, mobilné aplikácie zas upozorňujú na termín vrátenia a ponúkajú predĺženie výpožičky jedným kliknutím. Moderné knižnice tiež zdigitalizovali svoje archívy a poskytujú prístup k prémiovým online databázam a kurzom, ku ktorým by sa jednotlivci inak dostali len veľmi zdĺhavo.